Scriptie

Muziek leren van binnenuit

door Marcela Simons

Muziekonderwijs is een heel mooi vak. Muziek was er altijd. Muziek is overal. En muziek zal altijd blijven. Je kunt luisteren naar muziek, je kunt muziek maken. Je kunt muziek als achtergrond hebben en je kunt muziek tot je door laten dringen. Je kunt dansen op muziek. Je kunt stil worden van muziek. Je kunt genieten van muziek zonder er veel vanaf te weten. Je kunt genieten van muziek juist omdat je er veel vanaf weet. Muziek kun je samen ervaren, maar ook alleen. Muziek kan je gedachten afleiden, muziek kan je laten ontspannen, muziek kan een sfeer scheppen en muziek kan je raken.

Tijdens mijn opleiding tot Docent Muziek heb ik onderzoek gedaan naar het leren van muziek van binnenuit. Met de volgende vragen begon mijn zoektocht naar een speciaal boek, een boeiende site of artikel:

  • Hoe word ik een goede docent?
  • Hoe kan ik het beste uit mijn leerlingen halen?
  • Hoe ga ik om met externe druk, om te voldoen aan eisen die van buiten af komen?
  • Hoe kan ik leren mij in balans te houden met wat de wereld van me vraagt?
  • Hoe kan ik mijn medestudenten een positief duwtje geven?

Na weken zoeken op internet en uren doorbrengen in allerlei bibliotheekboeken vond ik wat ik zocht! Het boek Leren van binnenuit door Fred Korthagen en Bram Lagerwerf. Bij Leren van binnenuit vormen de talenten van mensen het uitgangspunt en dient kernreflectie als hulpmiddel om die talenten te benutten en te ontwikkelen.

“Ik ben altijd gefascineerd door de momenten waarop er iets in de ogen van mensen begint te glinsteren, wanneer ze geïnspireerd raken. Dan is leren geen opgave meer, maar gewoon genieten van wat zich voltrekt.”

(Fred Korthagen)

Het onderzoek heeft geleid tot drie publicaties:

Capita Selecta

hierin wordt een beeld geschetst van wat leren van binnenuit inhoudt en hoe dit toegepast kan worden op het leren van muziek.

Good Practice

Inspirerende verhalen van mensen die bezig zijn met de diepere lagen in de mens.

Educatief Product

Een boekje geschreven voor studenten die aan de opleiding docent muziek beginnen. Het zet aan tot het denken over hele gewone aspecten die mensen in zich hebben. Het boekje is bedoeld om de 'innerlijke drive' niet te vergeten.